Hantverkstjänster – det största konsumentproblemet

Att anlita hantverkare och att köpa begagnad bil fortsätter vara de vanligaste konsumentproblemen. Det visar Konsumentverkets sammanställning av konsumentklagomål för 2015.

Under de tio åren som Konsumentverket mätt klagomålen som kommer in till den kommunala konsumentvägledningen har boendefrågor och då närmare bestämt hantverkstjänster legat överst på klagotoppen.

Dryga nio procent av klagomålen i fjol rör reparation och underhåll av bostad. Vanligen handlar det om att arbetet blev dyrare, tog längre tid eller inte blev utfört på det sätt som konsumenten trodde var överenskommet.

De som kontaktar Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument, som lanserades i mars 2015, klagar på samma saker. Det visar årets mätning. Gustav Sandgren är vägledare på Hallå konsument och har flera råd för att man ska slippa bekymmer när man anlitar hantverkare.

– Många gånger bottnar klagomålen i dålig kommunikation. Var tydlig med vad du har för förväntningar på slutresultatet. Då har hantverkaren möjlighet att avgöra om det går att omsätta i praktiken eller lämna förslag på alternativ. God kommunikation gör att många problem kan undvikas.

– Avtala alltid om vilken omfattning arbetet har, hur lång tid det ska ta och vad det ska kosta. Det är även viktigt att avtala om tilläggsarbeten som kan uppstå under arbetets gång. Det skriftliga avtalet fungerar som ett kvitto på överenskommelsen och gör det lättare att visa vad som har sagts om något skulle gå på tok.

På klagotoppens andraplats ligger köp av begagnad bil, som dessutom är den vara som de flesta klagar på. Dryga åtta procent av klagomålen handlade om begagnade bilar.

Läs mer om att anlita hantverkare

Läs mer om att köpa begagnad bil på Hallakonsument.se

Senast granskad: 2016-01-28 Informationsansvarig:
Konsumentverket