Bostadsrätt

Ojämna väggar i nyproduktion

Läst: 1052 gånger · 2 svarsinlägg

2017-02-21
15:35
stinsen Inlägg: 1 Medlem: 2017-02-21
Vi har flyttat in i en nybyggd bostadsrätt där väggarna i vardagsrummet är ojämna. Besiktningsmannen ville inte notera detta under slutbesiktningen även om vi påpekade uppenbara synliga fel. Jag har utgått ifrån vad som nämns i Besiktningsmannaboken där toleranser anges. Entreprenören som vi klagat hos säger att de inte kan göra något om besiktningsmanngen godkänt lägenheten. Vi har precis fått besiktningsrapporten där entreprenören vill att vi skriver på och skickar in men det vill vi inte göra eftersom vi anser att de inte åtgärdat felet eller ersatt oss. Det återstår dessutom fel som vi anmält till entreprenören som de lovat fixa i snart 3 månaders tid. Hur går vi vidare? Ska man vända sig till jurist och sitt försäkringsbolag?
Inlägget redigerades [Innehållet redigerades senast 2017-03-16 15:29]
Svara Citera Anmäl
#1
2017-02-21
22:54
Bättre BRF Inlägg: 74 Medlem: 2014-02-18
Du skall framföra ditt klagomål till säljaren, D V S föreningen. Entreprenören och du har ju inget avtalsförhållande, och besiktningsmannen jobbar för föreningen.

Svara Citera Anmäl
#2
2017-03-16
15:29
Collin Inlägg: 361 Medlem: 2009-01-09
Konsumentvägledare
Framför gärna klagomålet till föreningen skriftligt, sätt förslagsvis också ut ett datum för när ni senast vill ha svar ifrån dem. Kanske ca en 14 dgr kan vara rimligt, enligt min mening. Konkret menar jag, mejla till föreningen, eller skriv ett brev och tala om att ni har synpunkter på väggarna och som besiktningsmannen inte ville notera i protokollet.

Skriv inte under något protokoll ni inte godkänner eller som det är fel noterade i och som inte är åtgärdade.

För de fel du skriver om ovan, som de lovat fixa i 3 månaders tid är mitt förslag att ni mejlar och frågar vilket datum de kan komma och åtgärda detta, påtala gärna även att ni har väntat i 3 månader och att ni annars behöver anlita annan entreprenör för att åtgärda detta och att ni i så fall har för avsikt att kräva dem på ev merkostnad ni får för detta.

Jag tycker att ni kan börja med att reklamera skriftligt, sätta ut datum för svar och efterfråga datum som de kan komma och åtgärda fel mm. Det är bra att ha allt dokumenterat. Därefter om ni inte får respons finns olika vägar att gå vidare. Tex att ta kontakt konsumentvägledaren i kommunen där du bor, har du ingen kan du kontakta Hallå konsument, du hittar kontaktinfo till båda under denna länk: http://www.hallakonsument.se/

Vidare finns ARN, för kostnadsfri prövning. Länk: http://www.arn.se/


Det finns så klart andra vägar att gå, men som kostar pengar, till exempel domstol, beroende på hur stor summa det rör sig om, och att anlita ett ombud som du är inne på i ditt inlägg. Kolla med ev rättskydd i din hemförsäkring. Du kan ju förslagsvis, om det inte är så stort fel och inte så stor summa prova de kostnadsfria vägarna först och se om de kan hjälpa till att lösa tvisten.

[Innehållet redigerades senast 2017-03-16 15:37]

Svara Citera Anmäl

Svara

För att svara på diskussionen måste du vara registrerad användare och inloggad:

Logga in

Registrera mig som användare