Bostadsrätt

Missnöjd köpare

Läst: 18827 gånger · 1 svarsinlägg

2010-04-24
02:37
Niederma.. Inlägg: 1 Medlem: 2010-04-24
Hejsan Jag har nyligen sålt min bostadsrätt med mäklare. Den nya ägaren misstänker att det är fukt under mattan i badrummet vid golvbrunnen och att diskmaskinen är felinstallerad. Badrummet renoverades för några år sedan av mig själv fast med hjälp av en utbildad hantverkare som utförde arbetet enligt konstens alla regler. Jag har därför svårt att tro att det skulle vara fukt där. Dock är jag inte helt säker förstås. Sedan klagade han även på lutningen på golvet mot brunnen och att mattkanten inte var tillräckligt uppdragen vid tröskeln. Jag själv har aldrig haft problem med att vattnet ej runnit tillbaka till avloppet och tröskeln ligger ett par, tre meter från brunnen. Diskmaskinen har jag heller ej förståelse för vad han menar, jag har använt diskmaskinen i fem år utan bekymmer med att vatten runnit ut eller dylikt. Bostadsrättsföreningen ska nu skicka dit en fackman som ska kolla upp de eventuella felen. Köparen anser att jag ska ersätta honom om fackmannen uppger att det är fel. Vad säger lagen om det här?? Ska tillägga att han har tackat nej till besiktning innan köpet blev klart. Jag känner till min upplysningsplikt som säljare, men de här påstådda felen hade jag förstås ingen aning om. Har inte han en undersökningsplikt som köpare -och skulle inte han ha upptäckt de här eventuella felen lätt om han gått igenom lägenheten innan köpet med besiktningsman?? Jag anser att köpet är gjort och köparen godkänt lägenhetens skick (som även står i köpekontraktet), allstå att det köparens ansvar att rätta till dessa påstådda fel. Kan även säga att mäklaren är inne på mitt spår, men vågar inte uttala sig om utgången i en juridisk tvist. Mycket tacksam för svar!
Inlägget redigerades [Innehållet redigerades senast 2010-05-04 16:35]
Svara Citera Anmäl
#1
2010-05-04
16:35
Collin Inlägg: 405 Medlem: 2009-01-09
Konsumentvägledare
Min tolkning av det hela är att det första ni behöver göra är att konstateras om det föreligger fel eller inte, som du skriver att föreningen är på väg att utreda. Sen behöver ni konstatera huruvida dessa eventuella fel är fel som köparen vid en noggrann besiktning inför köpet borde ha upptäckt eller inte. Och när felen i så fall har uppkommit. Är felen av den karaktär att de skulle kunna ha upptäckts vid en noggrann besiktning/undersökning av köparen kan denne troligtvis inte med någon större framgång ställa dig till svars för dessa fel. Fel och eventuella dolda fel i bostadsrätt är en komplicerad fråga och min uppfattning är att du tex. vänder dig till konsuemntvägledningen i din kommun, om du har någon för "lite ytterligare råd via telefon eller eventuellt ett besök". Ring kommunen växel eller sök kontaktinfo på: Konsumentverket Det finns även en del inlägg i forumet, under rubriken bostadsrätt som handlar om fel som du kan få lite tips av genom att läsa. Du hittar mer information om undersökningsplikt/upplysning, fel och dolda fel på forumet på: omboende När ni söker lösa detta mellan er som säljare och köpare är mitt råd att sköta detta skriftligt mellan er, så att allt dokumneteras, vad köparen yrkar på, vad du svarar osv. Skulle ni fortfarnade inte komma överens och det uppstår en tvist råder jag er att vända er till en jurist eller advokat som jobbar inom detta område.

[Innehållet redigerades senast 2010-05-04 16:48]

Svara Citera Anmäl

Svara

För att svara på diskussionen måste du vara registrerad användare och inloggad:

Logga in

Registrera mig som användare