Bostadsrätt

Blev debiterad för byte av eluttag (trodde det var gratis pga hälsofara)

Läst: 17333 gånger · 1 svarsinlägg

2012-02-09
17:54
ErikÖ Inlägg: 1 Medlem: 2012-02-09
Hej, jag har haft en vattenskada och den har efter ett halvår äntligen återställts. Man har bytt golv, tapetserat mm i två rum. Efter det satt inte ellocken i sovrummet tätt mot väggen vilket gjorde mig orolig. Jag vände mig till föreningens förvaltare för att jag tänkte att det skulle gå snabbare att fixa det den vägen än via firman som återställde efter vattenskadan (och som klantade sig med ellocken vid återställandet). Mycket riktigt, dagen efter kunde dom komma och åtgärda ellocken. En kille kom och bytte båda ellocken och det tog en timme drygt. Plötsligt en vecka senare dök det upp en faktura på 1500 kr i brevlådan!! Dom har tagit betalt för arbetstid 1,5 timme, servicebil 1st och material 2st. Summa alltså 1500 kr. För det första trodde jag det skulle vara gratis eftersom de gamla locken var hälsofarliga, och för dte andra tycker jag det borde vara olagligt att börja reparera och skicka faktura utan att först säga ungefärligt slutpris. Nån som kan hjälpa mig med hur jag går vidare? /Erik
Inlägget redigerades [Innehållet redigerades senast 2012-02-10 15:59]
Svara Citera Anmäl
#1
2012-02-10
15:59
vwiez Inlägg: 506 Medlem: 2009-01-08
Konsumentvägledare
Hej!
Om du anlitat en elektriker för ett arbete så är det du som blir betalningsskyldig för det arbete de utfört åt dig.
Föreningens förvaltare har rätt att få betalt av dig, om det inte är ett arbete på någon del av fastigheten som föreningen har underhållsansvar för. Dina elkontakter har du själv normalt sett ansvar för.
Om man inte i förväg kommit överens om ett pris för den tjänst man beställt, så har företaget rätt att ta ett skäligt pris för arbetet. Så kolla runt bland andra elektriker vad ett skäligt pris för den här typen av arbete kan vara.
Beträffande reklamation så hade du kunna reklamera ett undermåligt arbete till det företag som inte satt fast locken ordentligt. I första hand ska man enligt konsumenttjänstlagen låta den som utfört arbetet få chans att rätta till sina fel innan man anlitar annan som kan åtgärda felen.
Detta under förutsättning att det undermåliga arbete som dina tidigare hantverkare gjort inte var ett arbete som föreningen ansvarat och betalat för. I så fall skulle du vänt dig till föreningen som fått reklamera det undermåliga arbetet till sin avtalspart.
Möjligtvis kan du nu i efterhand kräva hantverkare nr 1 på skadestånd för den kostnad du fått då de ej gjort ett fackmässigt korrekt arbete/alternativt föreningen, om det var deras hantverkare som slarvat.

Svara Citera Anmäl

Svara

För att svara på diskussionen måste du vara registrerad användare och inloggad:

Logga in

Registrera mig som användare