Bostadsrätt

Fel i objektsbeskrivning

Läst: 17528 gånger · 1 svarsinlägg

2012-06-12
20:09
Melle Inlägg: 1 Medlem: 2012-06-12
Min sambo och jag köpte en lägenhet där det står i objektsbeskrivningen att badrummet är renoverat 2007. Nu när vi ska renovera badrummet vill våran hantverkare se tidigare renoveringars kvalitetsdokument. Har därför kontaktat ägaren som bodde i lägenheten 2006-2010 men hon säger att hon inte gjort någon renovering av badrummet. Utan det såg ut då när hon köpte lägenheten 2006 som det ser ut idag. Säljaren som bott där 2010-2011 påstår att detta är gjort. Vem bär ansvaret för att det står fel? Säljaren har medvetet anget fel information till mäklaren. Vad kan vi som köpare kräva av säljaren/mäklaren?
Inlägget redigerades [Innehållet redigerades senast 2012-06-13 22:02]
Svara Citera Anmäl
#1
2012-06-13
22:02
vwiez Inlägg: 506 Medlem: 2009-01-08
Konsumentvägledare
Mäklaren har ingen skyldighet att närmare granska de uppgifter som säljaren lämnar till mäklaren. Om mäklarens skyldighet och ansvar kan ni läsa på www.fastighetsmaklarnamnden.se. Det är er avtalspart, dvs den privatperson ni köpt lägenheten av som är ansvarig gentemot er för de uppgifter han/hon lämnat gällande bostaden och eventuella dolda fel. Köparen har en långtgående undersökningsplikt och kan bara få ersättning för dolda fel, dvs sådana som man inte, trots en noggrann undersökning kunnat upptäcka. Har man fått en särskild utfästelse gällande ett särskilt förhållande skall man dock kunna lita på det, och inte vara tvungen att särskilt undersöka just det förhållandet.

Huruvida den felaktiga uppgiften gällande när badrummet renoverades är ett sådant fel som skulle kunna resultera i ett prisavdrag eller annan konsekvens pga den felaktiga uppgiften kan jag inte uttala mig om. Det beror bl a på vilka konsekvenser och vilken ekonomisk skada den felaktiga uppgiften orsakar er.

Om man inte kan komma överens med den man köpt lägenheten av får man ta hjälp av tingsrätten för att lösa tvisten. Kolla då vilken möjlighet till rättsskydd du har genom din hemförsäkring, då du kan behövas hjälp av ett juridiskt ombud för att på bästa sätt kunna driva en tvist i tingsrätten. Förlorar man i tingsrätten kan det orsaka en stora kostnader. Du kan också börja med att kontakta din kommunala konsumentvägledare för mer vägledning.

Svara Citera Anmäl

Svara

För att svara på diskussionen måste du vara registrerad användare och inloggad:

Logga in

Registrera mig som användare