Bostadsrätt

Vilket ansvar har säljare för badrumsrenovering i brf?

Läst: 15952 gånger · 1 svarsinlägg

2012-10-08
14:22
Isry Inlägg: 2 Medlem: 2012-10-08
Vi lät utföra en badrumsrenovering i en brf 2003. Vi anlitade olika hantverkare för olika delar men har idag inte kvar några fakturor eller ens namn på firmorna som jobbade med badrummet. De har kommit bort i någon av våra många flyttar. Vi har nu blivit kontaktade av dels brf och dels nya lägenhetsinnehavaren pga av en fuktskada som de tror kommer från avloppet från handfatet. De vill att vi ska se till att det åtgärdas. Är det rimligt att vi ska ställas till svars? Vi sålde lägenheten 2006 och det har varit ett eller två ägarbyten till sedan dess. Vem ansvarar egentligen för kostnad av reparation? Säg att det är badrumsrenoveringen som är fel utförd men företaget som utfört inte finns kvar? Eller att vi helt enkelt inte vet vilken av de olika vvs firmorna vi anlitade som gjort just det felet som orsakat fuktskadan? Hoppas att det finns någon som kan hjälpa oss reda ut det här... Det ska tilläggas att så långt vi vet är allt fackmannamässigt utfört och vi har enbart anlitat hantverkare på rekomendation från tex plattleverantörer och badrumsbutiker men inte anlitat någon som haft ett övergripande ansvar utan hållit i samordning etc själva vilket var ganska rörigt.
Inlägget redigerades [Innehållet redigerades senast 2012-10-09 15:29]
Svara Citera Anmäl
#1
2012-10-09
15:29
vwiez Inlägg: 506 Medlem: 2009-01-08
Konsumentvägledare
Enligt köplagen är ni ansvariga för ursprungliga fel gentemot den som ni sålde lägenheten till i upp till 2 år, om ni inte avtalat om något annat. Inte heller bostadsrättsföreningen kan ställa några krav på er när ni flyttat från lägenheten, om de inte, utifrån skadeståndslagen, kan bevisa att ni av vårdslöshet orsakat skada i fastigheten.
Ansvaret för att åtgärda felen i badrummet är normalt sett den som för närvarande är bostadsrättshavare. Föreningen ansvarar för rivning och upptorkning, men återuppbyggnad ansvarar bostadsrättshavaren för.
Om ni vet vem och kan plocka fram kontaktuppgifter till de företag som utförde renoveringen så kan ni naturligtvis hjälpa till genom att reklamera ett undermåligt arbete till de hantverkare som fortfarande har sin verksamhet kvar, men naturligtvis blir det svårt för er att bevisa att skadan beror på undermåligt arbete från de hantverkare ni anlitade för 8 år sedan, och är inget man kan kräva av er.

Svara Citera Anmäl

Svara

För att svara på diskussionen måste du vara registrerad användare och inloggad:

Logga in

Registrera mig som användare