Bostadsrätt

Elproblem

Läst: 18099 gånger · 4 svarsinlägg

2014-01-20
12:50
svalan Inlägg: 2 Medlem: 2014-01-20
Hej, Jag har flyttat in i en ny lght (byggår2008, 2 ägare innan mig) där jag har upptäckt att en strömbrytare/dimmer är trasig, lite andra småfel som troligtvis faller på mig samt att golvvärmen som jag från början trodde var trasig visar sig vara oerhört långsam, utöver det normala. När jag har mätt har det tagit ung 24 h för att den ska bli någorlunda ljummen. Kan detta anses som ett fel, som säljaren måste åtgärda? När det gäller den trasiga strömbrytaren. Vi har en variant som lyser rött när strämbrytaren är av. Sen har den ett läge där man slår på den, och ett annat läge där bara dimmern kan vara på. I det här fallet är det strömbytarfunktionen som är av/trasig. Vems ansvar är dessa saker? Tack för svar!
Inlägget redigerades [Innehållet redigerades senast 2014-01-27 14:36]
Svara Citera Anmäl
#1
2014-01-22
14:06
vwiez Inlägg: 506 Medlem: 2009-01-08
Konsumentvägledare
Det du kan klaga på när du köpt en bostadsrätt är dolda fel, alltså sådana fel som ska ha funnits i bostaden redan när du köpte den men inte gått att upptäcka vid en noggrann besiktning. Du ska heller inte ha behövt räkna med felet med tanke på bostadens ålder, skick och konstruktion. Det ligger ett stort ansvar på dig som köpare att du ska ha uppfyllt din undersökningsplikt för att felet ska räknas som dolt. Felet måste alltså ha funnits vid köptillfället,
inte varit möjligt att upptäcka, inte ha varit förväntat,
eller avvika från uppgifter som säljaren särskilt har lämnat.
Om dessa kriterier är uppfyllda kan du rikta dina krav pga felen till säljaren, om det inte gått mer än två år sedan du köpte den. Köplagen har nämligen en gräns för reklamation som är två år om ni inte avtalat om något annat. Du kan läsa mer om detta på följande sida: http://www.omboende.se/sv/Kopa1/Kopa-bostadsratt-/Dolda-fel/

[Innehållet redigerades senast 2014-01-22 14:11]

Svara Citera Anmäl
#2
2014-01-27
13:18
svalan Inlägg: 2 Medlem: 2014-01-20
Hej, ditt svar är något otydligt. Men om jag förstår det rätt kan jag inte reklamera strömbrytarfunktionen. Däremot är golvvärmen något jag tycker att jag borde kunna reklamera. Ska jag vekrligen sitta hos säljaren i 24 timmar och vänta på att badrumsgovlet ska bli varmt? Termostaten är uppenbarligen trasig och den stängs aldrig av. har haft på värmen i en veckas tid nu. Och det är ljummet på golvet, vilket jag har förstått att så ska det vara eftersom det är komfortvärme. Men de andra i huset får upp värmen både mycket snabbare och även att det håller i sig. Tacksam för ett mer rakt på sak svar!
Mvh,
Ellinor

Svara Citera Anmäl
#3
2014-01-27
14:36
vwiez Inlägg: 506 Medlem: 2009-01-08
Konsumentvägledare
Vid prövning av dolda fel får man göra en idividuell prövning i varje enskilt fall. Jag vågar mig inte på en gissning hurvida problemet med din golvvärme skulle bedömas som ett dolt fel eller något du borde ha upptäkt vid en ordentlig undersökning. Inte heller hur man skulle bedöma den trasiga termostaten. Var den möjlig att upptäcka vid en undersökning eller ej?
Utlovas bara komfortvärme och du får komfortvärme kan jag inte se att det skulle vara ett fel.

Svara Citera Anmäl
#4
2014-02-18
22:41
Bättre BRF Inlägg: 141 Medlem: 2014-02-18
Stalltipset vid många sådana här "småfel", är att själv åtgärda/låta åtgärda, och sedan beroende på vad det kostade, fundera på om det är värt att söka ersättning från säljaren. Nekar säljaren, så är det ju process som gäller, och det är inte värt att gå in i process för en dimmer eller en termostat till golvvärmen.
Som bostadsrättsinnehavare förväntas det att du har en viss beredskap för att åtgärda småfel.

Svara Citera Anmäl

Svara

För att svara på diskussionen måste du vara registrerad användare och inloggad:

Logga in

Registrera mig som användare