Bostadsrätt

Fuktskada i taket efter söndrig ventilationsfläkt

Läst: 20265 gånger · 4 svarsinlägg

2014-01-30
14:34
catrin87 Inlägg: 2 Medlem: 2014-01-30
Hej. I höstas var HSB här och inspekterade ventilationsfläktarna. Vår var då helt ok. Snart efter märkte vi att taket i hallen utanför badrummet började flagna pgv fuktskada. Hsb kom och tittade och kunde efter andra besöket kontrastera att fläkten i ventilationen är sönder, varav taket gått sönder. Utan ventilation blir det fuktskada. I dag byttes fläkten men nu återstår frågan vem som ansvara för skadan efter, dvs att reperara taket ska stå för? Jag förstår att vi ansvarar för insidan men om skadan uppkom på grund av fläkten som HSB ansvarar för, måste vi ända stå för kostnaden av reparationen? Känns konstigt, men de hävdar att det är så. Känns så orätt eftersom vi inte på något sätt hade kunnat förhindra skadan, det var ju inte på vårt ansvar. Mvh / Catrin
Inlägget redigerades [Innehållet redigerades senast 2014-02-03 15:37]
Svara Citera Anmäl
#1
2014-02-03
15:37
Collin Inlägg: 404 Medlem: 2009-01-09
Konsumentvägledare
Hej, du skriver ovan att de hävdar att ni måste stå för kostnaden. Jag förutsätter att du med de avser HSB. Frågan är inte helt enkel att ge ett svar " ja eller nej" på. En bostadsrättsinnehavare är ansvarig att meddela fel som den upptäcker eller tom rimligtvis borde, ha upptäckt till föreningen. Om det tex. Handlar om vårdslöshet eller försummelse. En del skador, som du riktigt skriver om ansvarar förening för och en del bostadsrättsinnehavaren för och ibland är det inte helt enkelt att dra gränsen, följdskador mm. Jag tycker att du ska kontakta ditt försäkringsbolag, tala om vad som hänt och fråga om dina villkor och vad din försäkring täcker för. Sedan tycker jag att du skriftligen ska vända dig till styrelsen och ställa frågan om det ansvar de säger att du har, förutsatt att det var så du menade enligt ovan. Att de skriftligt ska redogöra för dig på vilka grunder de anser att du är betalningsansvarig. Hardy frågor om försäkringar och villkoren i dessa och därmed vad försäkringen täcker råder jag dig att kontakta Konsumenternas försäkringsbyrå, det kan vara en bra ide att ringa dem innan du skriver brevet till föreningen. Sätt gärna ut ett sista datum i ditt brev när du senast vill ha ett skriftligt svar. Hoppas att dessa råd hjälper er en bit på väg. Konsumenternas försäkringsbyrå hittar du genom denna länk: http://bankforsakring.konsumenternas.se Kommer man i tvist med sin förening och man beslutar sig för att man vill driva frågan vidare finns tex. det tex möjlighet att rådfråga Bostadsrättsägarna, http://bostadsrattsagarna.se/?page_id=17 eller annars är det att lämna en stämningsansökan till tingsrätten som gäller, om man anser sig kunna styra sina krav och har fog för dessa, mycket kortfattat beskrivet. Det finns även något som heter Bostadsrättsnämnden som kan hjälpa till att lösa tvister mellan bostadsrättsföreningar och bostadsrättsinnehavaren. Hjälpen är inte kostnadsfri utan kostar runt ett par hundra kronor om ansökan kommer från en enskild person. Läs mer direkt på deras webb: http://www.bostadsrattsnamnden.se Även hyresnämnden kan i vissa bostadsrättstvisten vara behjälpliga, kontakta dem direkt för att fråga om just de problem ni har för att få reda på om ni kan gå den vägen, för er är den vägen kostnadsfri. Mer info på: http://www.hyresnamnden.se

Du kan läsa mer under denna länk om tvistlösning: http://www.omboende.se/sv/Aga1/Bostadsratt/Problem-med-foreningen/

[Innehållet redigerades senast 2014-02-03 16:32]

Svara Citera Anmäl
#2
2014-02-05
14:47
suwe Inlägg: 11 Medlem: 2010-08-02
Hej! Jag har försökt komma i kontakt med Bostadsrättsägarna, men på det angivna telefonnumret finns ingen abbonnent och de svarar inte på mejl. Vet ni mer om den organisationen? Finns den? När jag googlade på dem så kom det upp en del varningar...
/Susanne

Svara Citera Anmäl
#3
2014-02-05
15:17
suwe Inlägg: 11 Medlem: 2010-08-02
Hej! Jag har försökt komma i kontakt med Bostadsrättsägarna, men på det angivna telefonnumret finns ingen abbonnent och de svarar inte på mejl. Vet ni mer om den organisationen? Finns den? När jag googlade på dem så kom det upp en del varningar...
/Susanne

Svara Citera Anmäl
#4
2014-02-18
22:11
Bättre BRF Inlägg: 141 Medlem: 2014-02-18
Glöm råden att valsa runt bland försäkringsbolag et c. Detta gäller i ditt fall:

Du är ansvarig för ytskikten (taket) , alldeles oavsett vad som orsakat skadan eller vems fel det var. Detta är huvudregeln. Sedan finns det ju alltid några undantag, och dessa är brand- och vattenledningsskador. Men, det finns ett halmstrå till för dig!
Föreningen (inte HSB, du har inget partsförhållande med HSB i och med upplåtelsen) är ansvarig för ventilationen. Om den orsakat skadan, så är du fortsatt skyldig att åtgärda ditt eget tak enligt huvudregeln ovan, men om föreningen agerat vårdslöst, alltså typ underlåtit att underhålla eller reparera fläktarna till ventilationen, då utsträcks deras ansvar till att även åtgärda följdskador.
Så, att fläkten gått sönder, är det en "plötslig oförutsedd händelse", eller är det resultatet av illa skött underhåll eller underlåtenhet att kontrollera fläkten i rimliga intervall?
Anser du att föreningen bör ha utökat ansvar pga vårdslöshet, så fakturerar du din förening dina kostnader för åtgärdande av innertaket. Antingen betalar de, eller så bestrider de fakturan. Bestrider de, så är det upp till dig att bedöma risk/arbete/värde att stämma dem i tingsrätt. Den bedömningen skall vägas noggrant på grundval av beloppsstorlek, bevisläge och sämja i föreningen. Lycka till!

Svara Citera Anmäl

Svara

För att svara på diskussionen måste du vara registrerad användare och inloggad:

Logga in

Registrera mig som användare