Bostadsrätt

Missnöjda köpare

Läst: 15106 gånger · 4 svarsinlägg

2014-04-26
11:37
Susanne .. Inlägg: 1 Medlem: 2014-04-26
Vi har haft en hel del besvär med köparna av vår bostadsrätt. De kontaktar oss titt som tätt (ofta via mäklaren) om fel i huset som de vill ha åtgärdat. Känner också att vi har dåligt stöd av mäklaren. Han hävdar mest att han är opartiskt. (Fast ibland undrar jag. Han har ju sålt även deras hus). Det började med att firman som städat huset inte hade gjort ett bra jobb. Firman tog över och åtgärdade men nya ägarna var ändå inte nöjda. De ville ha en sanering av huset vilket de givetvis inte fick. De hade flera gånger före köpet varit och tittat och visste vilket skick huset var i. Kedjehus från slutet av 60-talet, renoverat på 90- talet. Skavanker lite här och där. En av köparna är dessutom väldigt känslig för mögel varpå hon själv varit och luktat i så gott som varenda hörn i huset. De hoppade dock över att anlita besiktning av en fackman. De hittade efter tillträde mögel i ett filter i kylen och ville ha ett nytt. Vi fixade ett nytt fast jag ändå undrar om det inte mer låg på städfirman att rengöra detta. Om det inte ingår i flyttstädning så har de ju köpt kylen i befintligt skick. De hade lätt upptäckt detta vid en undersökning före köp. Med förhoppning att få köparna lugna köpte vi i alla fall ett nytt filter för 200 kr. (mäklarens rekommendation) Vi gjorde inte någon stor affär av det då det ändå inte handlar om någon stor summa. De hittade också mögel i tvätt och tumlare och har nu krävt av oss att stå för de nya maskiner de fått köpa. 10 000 kr. Det brukar ju ingå i flyttstädning att rengöra tvätt och tumlare men inte så djupgående som dessa maskiner skulle kräva för att få bort alla mögelspår. Borde köparna inte ha undersökt även detta före köp? Felet var ju inte svårt att upptäcka då de efter tillträde upptäckte detta med en gång. Vi kommer att motsätta oss deras ersättningsanspråk. Mäklaren har inte varit särskilt stöttande här heller. Menar på att det är en gråzon vilket så klart gör oss lite osäkra på vem som har rätt, samtidigt som jag lagmässigt mest finner bevis på att det ligger på köparnas ansvar. Nästa sak som dyker upp är att golvvärmen i köket inte fungerar. Mäklaren säger att det är svårt att bevisa om det var trasigt före eller efter kontrakt skrevs varpå han rekommenderade oss att stå för att få det fixat. Vi bad köparna att först kolla igenom alla propparna då vi visste om att proppen till golvvärmen var felmärkt. De sa att de gjort det och vi skickade dit en elektriker för felsökning. Då visar det sig i alla fall att det var proppen. Den saknades helt. Detta är så klart lite konstigt men är det något vi ska stå för? Ser man ett tomt hål så provar man väl att sätta i en propp? Nu kommer vi få ett faktura på ca 1000 kr för felsökningen. Blir ju inget rotavdrag heller då det inte är vårt hus längre. När jag tog upp detta med mäklaren så föreslog han att vi vi kunde använda detta mot deras ersättningsanspråk för tvätt och tumlare och därmed kvitta. Jag ser detta som två helt skilda saker och köpte inte in på hans ide. (Även om det nu är billigare med 1000 kr än 10 000 kr.) Ibland har jag ändå undrat om han hellre ser köparna nöjda då de är besvärligare än oss att ha med att göra. Kan också ifrågasätta att han inte rekommenderade dem en ordentlig besiktning (med fokus på mögel) före köp då köparen var tydlig från början med hur mögelkänslig hon var. Detta har nu gett oss en hel del besvär om vi kunde ha blivit besparade. Någon som har några tankar om detta? Min upplevelse är att köparna är allmänt besvärliga och inte kommer bli nöjda vad man än gör. Fast när allt blir så galet som detta blivit så börjar man ju ifrågasätta sig själv. Har vi gjort något fel? Kan tillägga att köparna efter färdig budgivning ville pruta 2 500 kr utan någon egentlig anledning mer än att de, som de sa, kändes bra att ha fått förhandla. Vi gick med på detta då det var så tramsigt och vi bara ville ha affären klar. Det är ju ingenting i sammanhanget på en bostadsrätt på 1 750 000 kr tänkte vi då men med facit i hand vet vi ju att det inte stannade där. Trött bostadsrättssäljare...
Inlägget redigerades [Innehållet redigerades senast 2014-05-19 19:51]
Svara Citera Anmäl
#1
2014-04-29
12:05
Collin Inlägg: 389 Medlem: 2009-01-09
Konsumentvägledare
Hej

Fel i bostadsrätt som en köpare kan påtala och kräva säljaren på skadestånd för, med fog, är endast sådana fel som en köpare inte kunnat hitta om denna undersökt bostadsrätten noga innan köp. En köpares undersökningsplikt är långtgående och det är viktigt att en köpare undersöker bostadsrätten noga eftersom denne inte kan få ersättning av säljaren i efterhand (inte med stöd i lagstiftningen i alla fall) för saker som köpare skulle ha hittat om denne undersökt bostadsrätten noga innan köp. Det är utgångspunkten för bedömning vid fel.

För att ett fel ska kunna vara så kallat dolda fel måste dessa fyra kriterier vara uppfyllda:

•felet måste ha funnits vid köptillfället
•felet ska inte ha varit upptäckbart
•felet ska inte ha varit förväntat
•lägenhetens egenskaper avviker från uppgifter som säljaren har lämnat.

Utifrån det du skriver ovan anser jag inte, enligt min tolkning av de lagar som styr att denna typ av fel kan vara något som ni som säljare skulle kunna vara ansvarig för gentemot köparen. Om ni inte har gjort några särsklida utfästelser om tex. tvättmaskiner, kyl mm.


Läs mer för mer utförlig info under dessa länkar, undersökningsplikt: http://www.omboende.se/sv/Kopa1/Kopa-bostadsratt-/Undersokningsplikt-och-besiktning/

Dolda fel: http://www.omboende.se/sv/Kopa1/Kopa-bostadsratt-/Dolda-fel/

[Innehållet redigerades senast 2014-04-29 12:20]

Svara Citera Anmäl
#2
2014-05-12
20:29
lilleman Inlägg: 1 Medlem: 2014-05-12
Hej! Jag tycker synd om er. Det verkar som om ni har fått några " iglar" på halsen. Tyvärr finns det sådana. Men en sak tänkte jag på och det var........Varför tackade dom nej till en besiktningsman???????Om jag hade varit i er sits så hade jag kontaktat Konsument ombudverket och bett om hjälp. Dom kan hålla på i evigheter och kräva att ni ska stå för både det ena än det andra. En sak till. Är man känslig för mögel känner an det direkt när man kommer in i ett hus med mögel eller fukt. Är själv väldigt känsligt för mögel. Jag kan känna på min nans kläder när han kommer hem på fredagen om han har varit i ett hus med mögel och det har han ibland varit på måndagen. Ta inte emot mer skit utan vänd er till KO. Lycka till. MVH LIlleman

Svara Citera Anmäl
#3
2014-05-19
19:51
vwiez Inlägg: 482 Medlem: 2009-01-08
Konsumentvägledare
Varken Konsumentombudsmannen eller Konsumentverket har någon rådgivning till enskilda konsumenter och man kan inte heller kontakta Konsumentombudsmannen för hjälp vid tvist mellan två privatpersoner.
Vid vissa konsumenträttsliga tvister av principiell karaktär kan man ansöka om KO-biträde, vilket ovan beskriven tvist inte låter som.
Om Konsumentverkets och Konsumentombudsmannens roll kan man läsa på följande sida: www.konsumentverket.se

Svara Citera Anmäl
#4
2018-07-08
17:35
Gambicore Inlägg: 7 Medlem: 2018-07-08
Jag kände som så att jag betalar x antal tusen för att få huset städat, och då ska det städas också. Samtidigt som man vill att köparen ska få en trevlig inflytt, och slippa komma till ett skitigt hus. För det kanske dyker upp något annat problem efter inflytt, och har det då varit problem tidigare kan det få bägaren att rinna över, så mitt råd är att titta på detta ämne http://www.flyttstädningistockholm.nu/

[Innehållet redigerades senast 2018-07-08 17:46]

Svara Citera Anmäl

Svara

För att svara på diskussionen måste du vara registrerad användare och inloggad:

Logga in

Registrera mig som användare