Bostadsrätt

Felaktig elinstallation - vem skall betala?

Läst: 402 gånger · 1 svarsinlägg

2017-10-10
18:48
Sweden Inlägg: 1 Medlem: 2017-10-10
Hej! För ca 2 år sedan flyttade jag in i en nyomgjord lägenhet (tidigare kontor av något slag) där alla vitvaror,golv, vägg, el osv var nytt. För ca 1 månad sen gick en av våra 6 st spotlights sönder (de var alltså installerade vid inflytt) och vi frågade föreningen om detta gick på den garantin vi hade för snickeri samt vitvaror som de påpekat vi hade vid inflytt. Lampor ansågs då av dem som slitvaror och de sa att det ej gick på garantin. Vi efterfrågade modell av spotlightsen så vi ej kunde se märke för att köpa nya själv. Då de är inbyggda spotlights i taket var vi tvungna att anlita elektriker som snabbt påpekade att elektrikern innan (den som var anlitad av föreningen innan inflytt) hade alldeles för hög strömförsörjning i drivern till spotslightsen (lamporna skulle klara av 500 mA men drivern var på 700mA) vilket ledde till att lamporna slets ut mycket snabbare (2 år) än den 15-20 års livslängden som LED lampor ha normalt. Fick rådet att byta ut resterande 5 st då det ej kunde avgöras om de var utslitna redan eller inte. För att slippa anlita elekriker och betala för en flera gånger så bytte vi ut alla 6. Under denna process så hörde vi av oss till föreningen så fort det kom fram att de var felinstallerade. Föreningen skulle kolla upp detta och återkomma. Sen kommer en av styrelsemedlemmarna förbi och sa att vi fick stå för allt då vi ej hade gett deras elektriker möjlighet att titta på felet. Påpekade att vi hade hört av oss till dem både innan vi anlitade elektriler och medan de var där för att kika på lampan. Då fick jag svaret att jag borde ha hört av mig till just denna medlem, för då hade hen minsann rett ut det. Nu var det vårt fel att vi hörde av oss fel och att de inte fick kika på felet. Vår fråga är ju vem som skall hållas ekonomiskt ansvarig? Det var redan installerat fel vid inflyttning och som resultat slets lamporna ut snabbt och nu så står vi med den kostnaden. I vår mening är detta ett fel från start och därmed ingenting vi skall hållas ansvarig fel, dessutom kontaktade vi föreningen innan men fick svaret att vi fick lösa det själv på annat håll. När det sedan hittas fel som de är ansvariga för så är det vårt eget fel. Tips och råd (klarhet!) vore toppen! Tack på förhand!
Svara Citera Anmäl
#1
2017-10-17
12:40
Bättre BRF Inlägg: 95 Medlem: 2014-02-18
Ärendet synes rätt hanterat på din beskrivning.

Om du vill åberopa fel, skall du ge skälig tid till felavhjälpning. Te x ett brev/mejl till föreningen om att er elektriker noterat felaktig installation och att du vill ha felet avhjälpt inom te x 3 veckor.

Nu har du på oklara vägar försökt få hjälp "på studs" vilket sällan fungerar i en brf, varpå du beställt felavhjälpning själv. Då får du också stå för denna, tyvärr.

Ett allmänt tips är att alltid vända sig till "föreningen", d v s en mejladress eller brevlåda som går till hela styrelsen. En vanlig grund till missförstånd inom brf är att medlem kommunicerar med enskild ledamot eller fastighetsskötare. Denne kan då (oftast av ren välvilja) ge motstridiga besked vika sedan visar sig ej gäller.
Brf: en är en demokratiskt uppbyggd organisation vars löpande beslut fattas av en styrelse som normalt träffas 1 ggr/månaden på kvällstid. Det gör att saker och ting tar tid om de skall bli rätt.
Snabb service får man om man bor i hyresrätt, då är sådana tjänster inbakade i priset (hyran).

Svara Citera Anmäl

Svara

För att svara på diskussionen måste du vara registrerad användare och inloggad:

Logga in

Registrera mig som användare