Bostadsrätt

bostadsrätt dritfskostnad

Läst: 496 gånger · 3 svarsinlägg

2018-01-04
13:31
mandarin.. Inlägg: 2 Medlem: 2018-01-04
Hej! Vi har köpt en bostadsrätt i stockholm, har betalat handpenning men tillträdet har inte varit ännu. När vi köpte lägenheten stod det att driftskostnaden för vatten skulle vara 200 kr i månaden. Efter att vi nu fått fakturan för vattenavgift så ser vi ju att denna uppgift inte stämmer alls. Vattenkostnaden har varit minst det dubbla varje månad. Säljarna har inte ens behövt uppskatta uppgiften för de kan logga in på nätet och se deras faktiska kostnader sedan de flyttade in. Familjen som bott där är 3 personer och vi är 3 personer som flyttar in så jag antar att vi kommer få ungefär samma kostnad. Kan man verkligen göra så här? Det känns inge vidare, utan snarare att man uppgivit en mindre kostnad i syfte att locka till sig köpare. Får man göra så här? Tack på förhand.
Inlägget redigerades [Innehållet redigerades senast 2018-01-05 12:37]
Svara Citera Anmäl
#1
2018-01-04
15:44
Collin Inlägg: 382 Medlem: 2009-01-09
Konsumentvägledare
Hej,

Om bostadsrätten förmedlats av en mäklare och att du i objektsbeskrivningen menar att det framgått att driftskostnaden för vatten skulle vara 200 kr/mån men att du kan se att detta är direkt felaktigt när du fått tillgång att logga in på leverantörens webb tycker jag att du ska ta kontakt med mäklaren omgående och fråga om detta. Om det inte finns någon mäklare inblandad vänd dig till säljaren direkt.

Mäklaren har ingen direkt undersökningsskyldighet om mäklaren inte ser uppgifterna som orimliga på något sätt. Generellt är det alltid säljaren som ansvarar för att de uppgifter som denne lämnar till fastighetsmäklaren är korrekta. Det är fastighetsmäklarens ansvar att noggrant informera säljaren om dennes ansvar för lämnade uppgifter. Du ska dock kunna förutsätta och utgå ifrån att de uppgifter som lämnas i en objektsbeskrivning är korrekta. Fastighetsmäklaren har ansvar att skriva rätt utifrån de inhämtade eller de lämnade uppgifter mäklaren fått. Har fastighetsmäklaren skrivit fel i en objektsbeskrivningen kan det vara så att mäklaren kan bli ansvarig gentemot köparen. Om en säljare givit fastighetsmäklaren oriktiga uppgifter torde det ansvaret istället rimligen falla på säljaren.

Svara Citera Anmäl
#2
2018-01-04
19:29
mandarinans Inlägg: 2 Medlem: 2018-01-04
Tusen tack för snabbt svar! Har pratat med mäklaren och han menar på att vi tillträder som vi har tänkt och att vi under kommande tid i lgh ska se hur kostnaden blir för oss. Om det visar sig att den ligger på samma som nuvarande ägare efter några månader så kan vi gå vidare med det då. Är detta ett rimligt svar från mäklaren. Känns som han bara vill få köpet överstökat och inte bryr sig så mycket..

Svara Citera Anmäl
#3
2018-01-05
12:37
Collin Inlägg: 382 Medlem: 2009-01-09
Konsumentvägledare
Hej igen,

Som jag förstår det, utifrån det du skriver, så vet ni ju redan nu att uppgiften du fått om driftskostnaden är felaktig. Att kostnaden som säljaren har haft har legat på det dubbla.

Jag tycker att ni ska mejla till mäklaren och påtala den felaktiga uppgiften samt att be mäklaren att kontrollera den felaktiga uppgiften med säljaren om det är därifrån uppgiften kommer. Samt sätta ut ett datum för när ni vill ha svar, så ni hinner prata klart om detta innan erläggande av resterande köpeskilling och tillträde.

För övrigt i detta vill jag påtala att en rörlig driftskostnad, för tex. el, vatten osv. är att ses som en information i samband med köpet om den tidigare ägarens dvs säljarens kostnader och att man som köpare får räkna med att man kan få andra kostnader beroende på olika parametrar som hur man använder el/vatten, på vilken tidpunkt, antal i hushållet mm. Men uppgiften ma fått ska ändå vara korrekt. Eftersom man som köpare kan använda uppgiften för att söka uppskatta sina egna driftskostnader med hjälp av denna uppgift.

Svara Citera Anmäl

Svara

För att svara på diskussionen måste du vara registrerad användare och inloggad:

Logga in

Registrera mig som användare