Bostadsrätt

I stort sett obefintligt kallvattenflöde - planerat att fixas om 12 år

Läst: 697 gånger · 2 svarsinlägg

2018-02-06
16:17
Kingbill.. Inlägg: 2 Medlem: 2018-02-06
Jag köpte min bostadsrätt i mars 2015. Samma dag jag flyttade in märkte jag att det knappt kom något kallvatten från kökskranen. Det tar 30 sekunder att fylla ett drickglas. Säljaren som även var med i styrelsen innan han flyttade ordnade att en rörmokare kom dit som meddelade att enbart ett omfattande rörbyte i huset skulle ordna problemet. Efter att tidigare ordförande kommit med luddiga och svävande besked lyckades jag först ifjol få ett besked från den dåvarande BRF-ordföranden att rörbytet var omfattande och budgeterat först till 2030. Är inte vatten i lägenheten ett basbehov? HSB, kommunen samt föreningen får jag alltså ingen hjälp av utan bollas enbart fram och tillbaka. Hur löser jag detta huvudbry? När jag pratat med jurister tidigare har de då enbart fokuserat på att ta detta med skriftligt med ägaren. Jag är/har medveten om att över två år har gått sedan mitt köp, men jag har inte varit intresserad av att pressa eller få ut pengar från någon individ utan vill enbart får kallvattenflödet fixat. Tack på förhand! B
Inlägget redigerades [Innehållet redigerades senast 2018-02-08 15:17]
Svara Citera Anmäl
#1
2018-02-08
15:17
vwiez Inlägg: 489 Medlem: 2009-01-08
Konsumentvägledare
Om det gått mer än två år sedan du köpte din bostadsrätt har du tyvärr försuttit chansen att reklamera till säljaren då det enligt köplagen bara är två års reklamationsfrist, om inget annat avtalats.

När lägenheten tillträds ska den vara fullt brukbar och i det skick som man normalt sett kan förvänta sig. Huruvida det faktum att det är dåligt tryck i vattenledningen är en sådan avvikelse att lägenheten inte kan betraktas som fullt brukbar vågar jag inte uttala mig om. Det är föreningen som ansvarar för att de ledningar som förser mer än en lägenhet är i brukbart skick och det besked du fått är att det omfattande arbete som krävs för att åtgärda ledningarna är planerade till 2030. Om ni i bostadsrättsföreningen vill att denna renovering ska ske tidigare så är det något ni tillsammans kan motinera om, antingen inför en ordinarie stämma eller, om ni är minst 10% av medlemmarna som begär detta, vid en extra stämma. Då det kommer att medföra kostnader kommer det förmodligen att innebära en avgiftshöjning, om inte föreningen redan har avsatt medel för detta.

Svara Citera Anmäl
#2
2018-02-09
16:30
Kingbilly Inlägg: 2 Medlem: 2018-02-06
Tack för ditt svar. Säljaren blev medveten om problemet redan samma dag jag flyttade in. Hon skickade hit en rörmokare som kom och undersökte problemet som lokaliserades längre ned i fastigheten. Den dåvarande ordföranden var även han direkt uppe och tittade på flödet. Som jag tidigare nämnt så har jag inte varit intresserad av att försöka få pengar ut av säljaren vilket i slutändan en reklamation förmodligen hade slutat i. Det är vattentillförsel jag önskar, inte ökat antal riksdaler.

I Boverkets byggregler som jag fått genom att vara i kontakt med kommunen, står det att vattenflödet bör/ska vara 0,2 liter per sekund på övriga tappställen dit vi kan räkna mitt köksvatten. I mitt fall är kallvattenflödet i köket 0,2 liter på 14 sekunder, vilket är en såpass stor avvikelse från ovan nämnda regelverk att 2030 enligt mig är alldeles för långt fram i tiden.

Svara Citera Anmäl

Svara

För att svara på diskussionen måste du vara registrerad användare och inloggad:

Logga in

Registrera mig som användare