Bostadsrätt

Stam- och badrumsrenovering - styrelsens stoppar huvudet i sanden

Läst: 191 gånger · 2 svarsinlägg

2018-08-31
13:51
Berggren Inlägg: 2 Medlem: 2018-08-31
Det har varit stambyte och badrummen har renoverats i lägenheterna. Det har varit MYCKET fel under renoveringen och jag har försökt bolla det med styrelsen. Styrelsen stoppar huvudet i sanden och hänvisar till en konsult som de anlitat och som dessutom är besiktningsman för denna renovering. Styrelsen visar inget engagemang och är inte ens med på besiktningarna mm utan överlåter allt till konsulten som både företräder styrelsen (beställaren) och samtidigt är besiktningsman. Styrelse kallar dessutom till besiktningar på kort varsel med endast datum (inget klockslag) där det inte är medgörliga att ändra dag om medlem verkligen inte kan utan kräver att man ska se till att konsulten får tillträde med entreprenören för besiktningen. Om entreprenören inte kan, då är det ok att ändra datum. Det betyder att div fel inte kommer att upptäckas eller inte noteras för att ingen är där med genuina öron och ögon från föreningen, varesig styrelse eller bostadsrättshavare. Vid diskussion med entreprenören om div fel hänvisar både de och konsulten till kontraktet, ett kontrakt som vi medlemmar inte få se vilket gör att vi inte kan argumentera vidare och sitter helt fast. Styrelsen säger att de inte går in i diskussioner om enskilda lägenheter. Någon som har ett gott råd i hur man ska gå vidare? Badrummen i min uppgång skulle vara klara i slutet av maj och det kvarstår forfarande flera anmärkningar. 20 st bara i min lägenhet.
Inlägget redigerades [Innehållet redigerades senast 2018-08-31 14:43]
Svara Citera Anmäl
#1
2018-08-31
18:14
Bättre BRF Inlägg: 123 Medlem: 2014-02-18
Verkar lite knöligt hanterat av styrelsen, men jag tolkar det som att det beror på att de har för dålig kunskap själva helt enkelt.

Ja det är rätt att du inte får se kontraktet. Det är ett affärsavtal mellan föreningen och entreprenören.

Sedan till dina upplevda fel. Självklart skall styrelsen svara dig på om något som du upplever som ett fel verkligen är ett fel eller om det är enligt kontraktsenliga fordringar.

Skriv ner alla fel i ett mejl och be styrelsen svara ja eller nej på varje fel samt ge dig ett datum för när de fel som de svarat ja på kommer åtgärdas.

Kommer du inte framåt finns det flera vägar att gå. Vanligast är att man inväntar ordinarie stämma och där på punkt 7 (styrelsens årsredovisning) ställer frågan (ta upp varje fel och kräv svar där direkt inför alla, men var lite smart och redovisa i förväg till styrelsen att du kommer ställa dessa frågor och att du kommer vilja ha svar så att de kan förbereda sig. Skulle de ändå inte ha några svar förberedda åt dig - ställ dig upp och berätta för stämman precis vad du gjort och att styrelsen uppenbarligen struntat i att förbereda sig på dessa svar - och kräv att stämman ajournerar sig för att fortsätta när styrelsen kan svara. Rätt hanterat sätter detta bra press.

Är det kris och panik och flera boende upplever samma sak ja då är det kanske en extra stämma som behövs för att på den avkräva svaren. Går snabbare men kräver att ni är flera som har samma upplevelse.

Sedan allmänt om byggentreprenaden som sådan: Den kvalité och det prestationsresultat som är godkänt idag bygger på skrivningar i AMA (ett slags lägsta godtagbara standard på produktionsresultat). Man skall vara medveten om att nivån här inte är att betrakta som "felfritt och perfekt", utan kraven är en jämkning mellan å ena sidan beställarens rätt att få en bra produkt samt entreprenörens rätt att bedriva en entreprenad rationellt och att tjäna pengar.

Ex) De flesta snickare kan gira en list snyggt, men på sin arbetsplats har de sällan tid att göra så bra som de verkligen kan utan behöver gå vidare med "bara" ett ok resultat. Eller så kan de verkligen inte och då tar det tid för att ändå endast bli hyffsat okej...

Svara Citera Anmäl
#2
2018-09-03
16:37
Berggren Inlägg: 2 Medlem: 2018-08-31
Tack så mycket "Bättre BRF" för ett snabbt och utförlig svar/råd. Verkligen uppskattat!

Jag och några grannar har försökt att skriva frågor till styrelsen men det känns helt meningslöst när de hela tiden hänvisar till konsulten tillika besiktningsmannen. Har även försökt att få ut förbesiktningsprotokollet för min lgh och efter en del "tjat" fick jag mina punkter.

Om man inte är nöjd med besiktningen, kan man ta in en oberoende besiktningsman efter att "konsulten" gjort sin slutbesiktningen?

Svara Citera Anmäl

Svara

För att svara på diskussionen måste du vara registrerad användare och inloggad:

Logga in

Registrera mig som användare