Bostadsrätt

Fel i nyproduktion

Läst: 382 gånger · 1 svarsinlägg

2019-04-01
17:53
amanda12.. Inlägg: 1 Medlem: 2019-04-01
Hej Jag och min sambo flyttade in i en nyproducerad lägenheten för tre veckor sedan och har sedan dess upptäckt en rad brister, fel och arbete som i kvalitet är undermåligt genomförda för att vara i nyproduktionsstandard. Då alla lägenheter ännu inte är klara för inflytt eller sålda är det själva byggherren och en man på deras eftermarknad som varit den vi har kontaktat gällande alla fel. Exempel på fel är spotlights som blivit monterade i för stora hål, en vägg som omsluter kyl/frys, ugn/micro etc som inte är lodrät vilket gör att kanslisten mellan vitvaror och vägg diffar på 2 cm nedtidd och upptill, fönster som tagit skada vid insättning vilket lämnat många fula märken, fog som applicerats på ett sätt som är under all kritik (det ser kladdigt & smutsigt ut) osv osv. Sammanfattningsvis är hantverket otroligt slarvigt utfört vilket gör att den inte upplevs, enligt oss, som nyproduktionsstandard. Några av punkterna har vi redan fått hjälp med, men vi kämpar fortfarande för att få åtgärdat t ex väggen som lutar, fönstren som är skadade och badrumsspegeln som har fula ränder som ej går bort trots upprepande putsningsförsök. Alla fel är dokumenterade med bilder finns på mail son skickats till eftermarknadsavdelningen. Imorgon kommer ansvarig på eftermarknadsavdelningen + hantverkare hit för att se över resterande fel och besluta huvurvida felen ska åtgärdas. Vi är av uppfattningen att de behöver göra om och göra rätt, då många av felen redan har försökt att ”täckas för” eller döljas. Vad kan vi använda för starka argument imorgon? Finns det vissa bestämmelser/stadgar vi kan hänvisa till? Vi anser inte att det är godtagbart att måla över kantstötta fönsterlister, då skadan redan är gjord. Alla fel har lett till att vårt mått är rågat och att det finns en gräns på vad man kan förvänta sig för ev fel i en ny lgh. Tacksam för lite hjälp och vägledning! Amanda
Inlägget redigerades [Innehållet redigerades senast 2019-04-08 17:58]
Svara Citera Anmäl
#1
2019-04-08
17:58
vwiez Inlägg: 506 Medlem: 2009-01-08
Konsumentvägledare
Hej
När man köper bostadsrätt i nyproduktion köper man bostadsrätten direkt av bostadsrättsföreningen. Ofta är det det byggande företaget som också utgör en byggande styrelse, men det är till föreningens styrelse, oavsett om den består av representanter för företaget som bygger eller andra medlemmar som du ska rikta dina klagomål. Enligt bostadsrättslagen ska en lägenhet då den upplåts första gången vara fullt brukbar för det den ska användas till. Om den inte är i det skick du har rätt att kräva och avtalat om måste du klaga till styrelsen. Föreningen ska då åtgärda felen. Gör de inte detta kan man ha rätt att själv åtgärda felen och kräva föreningen på ersättning.
Huruvida fel och brister i din bostadsrätt är sådana att de ska åtgärdas borde framgå av besiktningsprotokoll som jag förutsätter gjordes innan lägenheten togs i bruk. Kommer man inte överens med föreningen kan man antingen be föreningen medverka vid en medling hos hyresnämnden eller göra en anmälan till bostadsrättsnämnden.
För egna tillval har du däremot oftast ett avtal direkt med den som bygger. Gällande tillval kan du reklamera direkt till den du avtalat om tillvalen med.
Du kan läsa mer om hyresnämnden och bostadsrättsnämnden här:
http://www.hyresnamnden.se/Bostadsratt/Hyresnamndens-roll/
http://bostadsrattsnamnden.bostadsratterna.se/

Svara Citera Anmäl

Svara

För att svara på diskussionen måste du vara registrerad användare och inloggad:

Logga in

Registrera mig som användare